| 0 التعليقات ]

>



الحلقة (24)

بعد اغلق المكالمه مابين هبه وهشام اتصلت هبه بسماح وطلبت منها تروحلها عشان تتكلم معاها 

سماح : فى ايه يابنتى قلقتينى اوى 
هبه : اصل هشام اتصل بيا 
سماح : بجد ليه عايز يرجعلك ولا ايه
هبه : لا ياحبيبتى دا بيسال عنك 
سماح : نعم بيسال عنى انا 
هبه : اه والله انتى مش مصدقه ليه 
سماح : ويسال عنى ليه بقا 
هبه : شكله كدا معجب بيكى ياسمسمه
سماح : هشام مش بيعجب هشام يتسلى على راى مى 
هبه : لا هشام شكله اتغير من كلامه حسيت بكدا 
سماح : هبه انا ولا بتاعت رومانسيه ولا ارتباط ولا الكلام دا اللى بيحبنى وعايزنى مش هيجى يكلمنى انا لا هيجى يكلم بابا ويطلبنى مش كلام وخلاص
هبه : وانا مش هخليه يرتبط بيكى وعيش الدور عليكى لو فعلا عايزاك يبقا يطلبك من اهلك بس انا احساسى بيقول اننا هنفرح بيكى قريب يمكن يتغير على ايدك انتى ياسمسمه 
سماح : انتى مقدرتيش تغيره انا هغيره بتهزرى
هبه : يابنتى انا شخصيتى مش قويه زايك انتى تقدرى تساعديه وتهديه عن اللى بيعمله 
سماح : سبيها على ربنا واللى عايزه هيكون 
هبه : ونعمه بالله 
سماح : ايه اخبارك مع ماجد 
هبه : بصى هو طيب ومحترم اوى بس دمه تقيل ولا بيضحك ولا بيهزر ولا اى حاجه ولو فكرت اهزر معاه بيزعل بس هو كويس معايا وانا بحاول اتعود عليه 
سماح : بصراحه هشام قالى يوم قريت الفاتحه انه كان هيفرحلك لو كان احمد مش ماجد
هبه : صحيح هو احمد مش بيكلمك 
سماح : لا خالص وكمان انا غيرت رقمى من غير ما اديله الرقم الجديد ولا انتى بيكلمك 
هبه : لا خالص من ساعه ماعرف انى اتخطبت 
سماح : تلاقيه زعلان عشان اتخطبتى طب وانتى متصلتيش بيه 
هبه : مكسوفه اقول لماجد هتصل باحمد اطمن عليه انتى عارفه انا مخطوبه ومينفعش انى اكلم شخص تانى غير ماجد ولو كلمته يبقا لازم ماجد يعرف 
سماح : طب انا هتصل بيه 

واتصلت سماح باحمد اكتر من 3 مرات وفرابع مره راح رد 

احمد : السلام عليكم 
سماح : وعليكم السلام 
احمد : مين معايا 
سماح : انا سماح يا احمد 
احمد : ازيك ياسماح عامله ايه 
سماح : الحمدالله بخير وانت عامل ايه
احمد : الحمدالله بخير تمام رقم مين دا
سماح : دا رقمى انا الجديد 
احمد : اه طيب هسجله عندى ايه اخبارك تمام
سماح : الحمدالله مش بتسال ليه ولا عليا ولا على هبه
احمد : لا عادى بس مشغول شويه لان جايلى بعثه وبشوف ايه نظامها وبخلص حاجات فالشغل 
سماح : بجد هتسافر وتسبنا 
احمد : انتوا خلاص بقيتوا كويسين فالدراسه 
سماح : بجد زعلتنى اوى بس مادام دا هيريحك يبقا ربنا يوفقك 
احمد : ربنا يخليكى ياسماح , هبه عامله ايه
سماح : بخير الحمدالله 
احمد : ابقى سلميلى عليها بقا
سماح : الله يسلمك حاضر , سلام يا احمد
احمد : سلام ياسماح 

بعد غلق المكالمه 

سماح : احمد صوته متغير اوى صوته حزين ياهبه 
هبه : بجد ليه 
سماح : شكله زعلان عشان انتى اتخطبتى لدرجه انه هيسافر 
هبه : ايه هيسافر انتى بتتكلمى بجد
سماح : اه والله جايله بعثه بره 
هبه : ياربى 
سماح : طب انتى زعلانه ليه دلوقتى ما هو بقاله سنه جنبك وانتى ماحستيش بيه ولما حسيتى معملتيش حاجه اتسرعتى وروحتى اتخطبتى عايزه ايه تانى 
هبه : احمد غالى عليا جدا مينفعش ادخله حياتى عشان ينسينى هشام فاهمنى مقدرش اظلمه معايا 
سماح : اهو هيبعد خالص ياهبه هترتاحى كدا دا اسبوعين متصلش انتى قلقتى وسالتى عنه امال لما يسافر ولا لما انتى تتجوزى هو هيعمل ايه كويس انه هيبعد لانه كداغ هيتعذب اكتر ياهبه بلاش تكونى انانيه عايزه واتخطبتى لغيره 
هبه : بجد مش عارفه اعمل ايه 
سماح : سبيها على ربنا 
هبه : ونعمه بالله

ومشيت سماح من عند هبه وفضلت هبه تفكر فكلام سماح انها ازاى عايزها احمد واتخطبت لغيره وفنفس الوقت زعلانه لانه هيسافر ويسيبها 

بعد يومين من اتصال سماح لاحمد قررت هبه تقول لماجد انها هتقابل احمد ومنه هيا وسماح زاى زمان 

وفعلا قالت لماجد وهو وافق لانه سمع عن احمد من والد هبه 
وبعدها قررت ان تانى يوم هتروح هبه وسماح الكليه يشوفوا احمد ويتكلموا معاه 

وفنفس اليوم سماح تستنا هبه تحت عند باب العماره وفجاه هشام جاى يزور عمه ويشوف سماح تحت 

هشام : بتعملى ايه هنا
سماح : خضتنى ياهشام 
هشام : سلمتك من الخضه ههههههههه بتعملى ايه هنا
سماح : مستنيا بنت عمك 
هشام : يبقا قدامك ساعه ونص بقا
سماح : تصدق عندك حق نفسى فمره تنزل قبلى 
هشام : استحاله تعملها ههههههههه عامله ايه
سماح : الحمدالله بخير وانت
هشام : انا بخير عشان شوافتك 
سماح : شكرا يلا شوف انت كنت جاى لمين
هشام : بصراحه انا جاى عند عمى حجه عشان اشواف اللى غيرت الرقم مخصوص عشان ماتصلش بيها
سماح : دى البت الشاطره دى 
هشام : ههههههههه انتى 
سماح : لا ونبى طب كويس انك عارف انى غيرت الرقم عشانك
هشام : بس اكيد هتدينى رقمك الجديد
سماح : وانت عايزه ليه 
هشام : عشان عايز اعرفك اكتر من كدا
سماح : وتعرفنى ليه
هشام : لانى معجب بيكى 
سماح : اه قولتلى بقا الاسطوانه المخرومه دى بص ياهشام من الاخر كدا انا اللى عايزنى يطلبنى من اهلى غير كدا يبقا ميستاهلش انى اقف واتكلم معاه ولو سمحت ياهشام ياريت تعرف انى مش هبه الطيبه اللى هتضحك عليها بكلمتين حلوين لا انا ماحدش يعرف يضحك عليا وياريت تشلنى من دماغك لانى مش زاى اللى تعرفهم 
اه ياريت تقول لهبه انى مستنياها بره على اول الشارع سلام

استغرب هشام من كلام سماح ليه وفنفس الوقت عجبه جدا كلام سماح وكبرت فنظره اكتر واكتر

وهبه نزلت وقابلت هشام عند الاسانسير 
هشام : كل دا تأخير سماح مش هتسيبك 
هبه : هيا فين 
هشام : ادتنى كلمتين ومشيت 
هبه : يبقا اكيد غلست عليها هشام هبه مش زاى اللى تعرفهم
هشام : عارف ياهبه وان شاء الله هثبتلك انى مش هشام بتاع زمان 
هبه : ياريت ياهشام ولو فعلا اتغيرت انا هقف جنبك 
هشام : ماشى يلا اجرى عشان ماتقفش فالشارع كل دا والشباب يعاكسوها 
هبه : ههههههههههههه ماشى سلام استنا لحد ما ارجع 
هشام : ماشى سلام خلى بالكم من بعض 
هبه : حاضر ربنا يستر 

وراحت هبه لسماح ولقيت سماح متنرفزه اوى وحكيت سماح لهبه اللى حصل وفضلوا يتكلموا فالطريق لحد ماوصلوا الكليه 

سماح : ياسلام بقا ندخل ومش نلاقى احمد
هبه : بعد الشر يارب نلاقيه بقا 
سماح : يارب

ياترى بقا هبه وسماح هيلاقوا احمد فالكليه ولا لا ؟؟

انتظرونا فالحلقه القادمه 


لمشاهدة الحلقات السابقة اضغط هنا 

( بقلم / Roaa )

...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



مفهوم كلمة مراهقه ..ومعناها
ترجع كلمة “المراهقه” إلى الفعل العربي “راهق” الذي يعني الإقتراب من الشيء، فراهق الغلام فهو مراهق، أي: قارب ، ورهقت الشيء رهقاً، أي: قربت منه. والمعنى هنا يشير إلى الاقتراب من النضج والرشد.
أما المراهقة في علم النفس فتعني: “الإقتراب من النضج الجسمي والعقلي والنفسي والاجتماعي”.
 ولكنه ليس النضج نفسه…. لأن الفرد في هذه المرحله يبدأ بالنضج العقلي والجسمي والنفسي والاجتماعي، ولكنه لا يصل إلى إكتمال النضج إلا بعد سنوات عديده قد تصل إلى 10 سنوات من بداية المراهقه.
والمده الزمنيه التي تسمى “مراهقه” تختلف من مجتمع إلى آخر، ففي بعض المجتمعات تكون قصيره، وفي بعضها الآخر تكون طويله، ولذلك فقد قسمها العلماء إلى ثلاث مراحل، هي:
1- مرحلة المراهقه الأولى (11-14 عاما)، وتتميز بتغيرات بيولوجيه سريعه.
2- مرحلة المراهقه الوسطي (14-18 عاما)، وهي مرحلة إكتمال التغيرات البيولوجية.
3- مرحلة المراهقه المتأخرة (18-21)، حيث يصبح الشاب أو الفتاة إنساناً راشداً بالمظهر والتصرفات.
ويتضح من هذا التقسيم أن مرحلة المراهقة تمتد لتشمل أكثر من عشرة أعوام من عمر الفرد

المصدر : ابتسم 
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


قال علماء فى مجال الصحة فى ألمانيا، إن العلاج عن طريق الكتابة على شبكة الإنترنت يعين الأشخاص الذين مروا بتجارب مريرة على الانتصار على الصدمات النفسية التى ترسبت لديهم من خلالها، وتعتبر هذه نتيجة مرحلية لمشروع مشترك يتم الآن على شبكة الإنترنت.
وقال فيليب كوفيرت رئيس المشروع فى “جرايفسفيلد”، إن أعراض ما بعد الصدمة تراجعت عند 80% من المشاركين فى اتباع العلاج المذكور، مضيفا أن حالات الخوف ومظاهر الإحباط قلّت لديهم بصورة ملحوظة.
وأظهرت الدراسة أن كل مشارك ألف أحد عشر نصاً على مدار ستة أسابيع من طريقة العلاج بالكتابة، وتشمل هذه النصوص تجارب من مراحل حياتهم المختلفة.

المصدر : ابتسم 
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



كان هناك شاب وفتاه تعرفا على بعضيهما من النت

بدأت بينهما الصداقة

ثم تحولت الصداقة الى اعجاب

… … … ثم الإعجاب الى اهتمام

… … ثم الاهتمام الى حب ولكن حب حقيقى دون ان يرى كلاهما الاخر

طلب الشاب من الفتاة ان يراها

وافقت الفتاه ان تنتظره فى الحديقة العامة وتمسك فى يديها

ورده حمراء

ولكن اشترطت انه اذا لم يعجب بها ان يمشى دون ان يعرفها

بنفسه

وافق الشاب وجاء اليوم الموعود

ذهب كلاهما الى هناك وعندما وجد الشاب الورده الحمراء نظر

للفتاه فوجدها شديدة القبح فتراجع سريعا خلف الشجرة واخذ

يبكى من شدة حبه لها

ولكنه مسح دموعه وتذكر اخلاقها ورقتها فوقف خلفها وقال انا

الشاب الذى يحبك التفتت الفتاه وقالت وانا لست الفتاه التى

تحبك ولكنها تقف مختبئه هناك

نظر الشاب فوجد فتاه شدييييييدة الجمال والرقه

فقالت الاخرى هى من طلبت منى ان اجلس هنا حتى تختبر حبك

لها


الحب ليس لجمال المظهر بل لجمال الرووح ♥♥

المصدر : ابتسم 
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


أثبتت الدراسات العلمية أن المحافظة على الصلوات فى وقتها ينشط عمل الخلايا ويرفع
النظام المناعى ويحمى من الأزمات القلبية وينظم عمل الهرمونات ,وذلك لأن أوقات الصلاة
تتفق مع دورة نشاط الجسم .وأكدت هذه الأبحاث أن عدم الإنتظام فى أداء الصلوات يمكن
أن يسبب إضطرابات فى نظام عمل القلب والدماغ .فـــ سبحان الله !
لقد سئل النبى صلَ الله عليه وسلم عن أحب الاعمال إلى الله تعالى
فقال ” الصلاة على وقتها “
والله عز وجل يقول ( إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا ) {النساء:103}
فهل نلتزم بأداء الصلوات ونغتنم هذه الفوائد .. ؟!
ممكن تقولوا الحمد الله علي نعمة الإسلام ^_^

المصدر : ابتسم 
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

رجل تزوج من إمرأة... يصرف عليها وعايش معاه
وأنجب منها أطفال وتحبه ويحبها...
بس يحبها بدون فضفضة للمشاعر...صح هو يصرف ويلبي
إحتياجات البيت بس ما يهتم ولا يكترث....
هو ما مقصر بس في نفس الوقت غير مبالي باللي يصير...
المهم بعد عشر سنوات جات زوجته الطيبة ذات العقل الراجح...
وأعطته شريط سمعي عشان يسمعه في السيارة وهو رايح الصبح العمل....
الرجال أخذ الشريط وشغل سيارته وحط الشريط.. وتوكل على الله للعمل...
أنتظر 20 ثانية ولم يبدأ الشريط في سرد محتواه... و40 ثانية مروا...
قدم الشريط شوية.. ولازال صامت.. بعد دقيقتين أتصل بزوجته..
وقال لها : يا بنت الحلال هذا الشريط ما بدأ وما فيه شي..
قالت له: أنتظر شوية بيبدأ.. بس قدمه شوية.. الرجال قدم الشريط...
ولازال صامت الشريط ... أتصل بزوجته وقال لها نفس الكلام ..
وهي بعد طلبت منه تقدم الشريط..
وقدم الرجل الشريط و وصل للعمل بعد فترة زمنية تقريبا 12 دقيقة..
المهم الشريط لم يبدأ بعد.. وأول ما دخل المكتب .. أتصل بزوجته..
وقال لها: إنتي عطيتيني شريط بالغلط يمكن.. ما فيه شي الشريط...قالت له..
وأنت راجع اقلب الشريط..
خلص الرجال الدوام وقلب الشريط... وإللي صار نفس السالفة حصلت وهو راجع..
قدم شوية..!! وأتصال للزوجة.!! قدم شوية!! واتصال للزوجة!!.
المهم الرجال وصل البيت.. وعصب.. وقال لزوجته إنتي تضحكي علي...وووووو...
قالت له وين الشريط..؟؟ قال لها.. هذا الشريط.. قالت له أستريح..
جابت المسجل وحطت الشريط ورجعته من أوله... وقالت له .:تعال إسمع...
أنتظروا دقيقة, دقيقة ونص.. وقال الزوج: شفتي إنه الشريط فاضي...
قالت له: لا تستعجل.. أصبر شوية...صبر الرجال 5 دقايق
وقال لها نفس الكلام..
وهي بعد قالت له: أصبر شوية... خلص الصوب الأول..
وقلبت الشريط عالصوب الثاني...ونفس السالفة.. والرجال قالها:
أنتي تضحكي علي؟؟ أو على نفسك؟؟ قالت له أصبر شوية
قالها: خلاص ما أقدر أصبر..
جات المرأة وطفت المسجل وقالت: يا زوجي.. يا رجل....
ما قادر تصبر على الشريط نصف ساعة وهو فاضي..
وأنا المرأة صابرة عليك عشر سنوات وأنت فاضي....
الرجال فهم قصدها وبعدها صلح حالهما..وتغيرت
حالهما للأحسن من مجرد فكرة بسيطة

المصدر: منتديات كــــــــونى يكن - من قسم: القـصـص القصيرة

...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



رزان فتاة من إحدي الدول العربية تعيش في مجتمع انغمس في الانفتاح المزعوم بإثارة السيئة وعواقب وخيمة تقول في قصتها تعرفت على شاب عبر الانترنت فأعجبني اسلوبه وكم كان طيب يقدم لي الحلول والمشاكل في جهازي فيبادر بإعطائي الإرشادات الهامة في ذلك حتى تطورت الأمور عبر الماسنجر لمدة سنة والتعارف يزداد يوماً بعد يوم حتى رايته وراني وجلست معه مرات عديدة في بعض المطاعم والمنتزهات .
كانت نهاية اللقاء أن عرض الزواج فوافقت فطلبني رسمياً من أهلي بدون ذكر تفاصيل لكن قام أخي بالسؤال عنه فاخبر والدي بأنة لا يصلح للزواج أنة شاب مستهتر وغريب وغير مناسب فرفضوه فجن جنوني كيف ينهار الحلم الذي بقيت فيه سنة , ذهبت لأخي وزجرتة ورفعت صوتي علية فأجابني بالرفض فقلت له أنا اعرفه من سنة عن طريق الانترنت فقال لما لم تخبري والدي عن ذلك هذه طريقة سافلة وحقيرة فما هكذا تكون الأصول التي يقررها المنطق , ثم قال لي أخي اختي عودي لرشدك فقلت لا استطيع أنا أحبة ولا اقدر فقال لي ( الحب قبل الزواج أكذوبة لا يصدقها احد) ولو كان صادق معك ما كلمك سنة , ومن يتعرف عليك هذه ألمدة يتعرف على غيرك فعدت إلى غرفتي حزينة باكية واعيش بين ناريين حبي للشاب وكلام أخي الذي أخافني كثيرا .

لكن قررت الزواج منه مهما كلفني الأمر !!!!!!!!! وقفت أمام والدي وكلي جبروت وقوة وقلت له أبي أنا احترمك وأقدرك لكن في اختيار زوجي وشريك حياتي فلا .. وأنا آسفة ويجب أن أتزوج شئتم أم رفضتم والقانون يسمح لي بذلك !!!

وقف أبي لا يصدق ما قلت ؟؟ أما أمي فهي باكية أنتي لست ابنتي وغضبي عليك حتى الموت !!!!!!

فجمعت ثيابي وكل أغراضي من البيت وذهبت إلى أخي الأكبر في بيته وكان يعرف تفاصيل القصة خرجت وأمي تنادي وتبكي بصوت خافت حزين , لكن أخافني كلمة والدي حينما قال باعالى صوته : رزان ؟؟؟؟! ( أن خرجتي وتزوجتية لا تعودي مرة ثانية ولستي ابنتي)وكدت أن ارجع ويا ليتني عدت لكنها النفس والنزوة والحب الأعمى والعشق الشيطاني أعماني خرجت إلى أخي ووصلت بيته وكان على علاقة غير طيبة مع أهلي وقد تزوج من غير رضاه..

فاتصلت بفارس احلامي واخبرتة فقال انا لك الاب والاخ والام لاعينك مرت الايام مع مواجهة الاخ الاكبر والاهل ومرار وتكرار يتقدم الشاب بالزواج ويرفض الاب حتى طلبت من اخي ان يزوجني من دون علم الاهل وطال النقاش والجدل ووافق اخي على الزواج من دون الاب والام تزوجنا بدون ضجة او أي احتفال فقد اقتصر على اهله واخي الاكبر فقط لأدخل عليه في ليلة الفرح وكانها ليلة مخيفة ......

وبعد ايام اكتشفت انه مدمن مخدرات وحينئذ تذكرت كلام اخي كيف تتزوجي رجل لا تعرفين عنه شي وصار يتلذذ بتعذيبي , وانا ابتلع الاهات الجارحة وهو يعرف انه ليس لي احد غيره وصار يعتمد اهانتي واذلني هااااه وين الكلام الجميل المعسول معي قبل الزواج؟




حصل بيني وبينه سوء تفاهم من ادمانه للمخدرات حتى وصل الى الترويج وأخبرت ابي فضحك وقال لعـلي اذهب معك لكي اراه !!!!! لقد قهرني ابي واحسست انه يجرحني في الصميم 

وصرت ابكي في تكل الليله وزوجي في عالم المخدرات حتى صار بعلاقات محرمة مع النساء والفتيات وامامي دون حياء ولا كرامة فرفعت صوتي عليه فضربني ضربا شديدا ولم افق الا وانا في غرفة نومي ولا ادري ماذا حصل !!!!

فلما عاد للمنزل طلبت منه الطلاق فقال: لا مانع لدي لكن اين تذهبين ؟؟؟ فطلب مني ان اذهب معه في رحلة تخفف شيئا من المشاكل بيننا فخرجنا سويا وكان القدر فقد جعلني طعاما لعملية قذرة في ترويجة للمخدرات دون علمي فالقت الشرطة القبض علينا وساروا بنا الى السجن وقد اتهموني وانا لا اعرف شيئا عن هذا , فامضيت في السجن 7 ايام على ذمة التحقيق كانت من اصعب ايام حياتي واشدها بؤساً حتي ظهرت الحقيقة فطلبت من الضابط مقابلة زوجي وامامه وطلبت بالطلاق فطلقني وخرجت من القسم مع الشرطة .

ولقد غادرت بيت زوجي الذي اذلني وانا عزيزة واهانني وانا كريمة فقررت الذهاب لبيت والدي الذي حضنني طفلة ورعاني شابة ووقف في وجهي لما اخطات !! عدت لمنزل اهلي بعد ثلاثة اشهر من العذاب والحرمان دخلت فقابلتني امي فضمتني وهي تبكي وانا ابكي فراني والدي فأشاح بوجهه عني وعيناه تذرفان دموع جافة فسقطت تحت رجلية اطلب السماح والعفو منه وانا نادمة بعدد دموعي الغالية فلم يرد علي والدي وتركني ابكي ففكرت ان اذهب لاخي لكي تهدا الامور فحملت حقيبتي ولما اردت الخروج نادني قائلا : رزان!!! بنتي! مهما حدث فأنت بنتي وانا ابوك فالقيت بجسدي نحوه ابكي من الفرح فسقطت اقبل رجليه وهو يمسح بيده على راسي ويبكي ..

قصة مريرة 
لا احد يستطيع ان يكون انطباعات عن الاخر خلال النت وان حصل فان غالبيتها مخالفة للواقع
الواقع شى والخيال شى اخر
لا حول ولا قوة الا بالله...تبقى عبرة لها ولغيرها من البنات



منقوووووووووووووووووووووووووول

المصدر: منتديات كــــــــونى يكن - من قسم: القـصـص القصيرة

...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



القصه الاولى
أم زكي

تمكنت أم زكي من العثور على المصباح السحري
وبالتالي وفر لها خادم المصباح فرصة 3 أمنيات
ولكن لتحقيق هذه الأمنيات يحصل زوجها على 10 أضعاف كل أمنية تتمناها
وافقت أم زكي وكانت
أمنيتها الأولى : أن تصبح أجمل سيدة في الكون أنذرها خادم المصباح

السحري بأن زوجها أبو زكي سيصبح أجمل منها بـ 10 أضعاف قالت الزوجه

لا يهم، فسأصبح أجمل جميلات الكون وبالتالي لن يجد من هي أجمل مني
الأمنية الثانية : فكانت أن تصبح أغنى من في الكون وللمرة الثانية

أنذرها خادم المصباح السحري بأن أبو زكي سيصبح أغنى

منها بـ 10 قالت أم زكي ما يهم، ما في فرق بين مال الزوج ومال الزوجة وراح تكون ثروتنا واحدة أما




الأمنية الثالثة : فطلبت أن تصيبها أزمة قلبية بسيطة لا تميت ولا تسبب إعاقات ! ! !

الله يرحمك يا أبو زكي

القصه الثانيه
كان هناك رجل يعمل طوال حياته ، وقد وفر كل ما لديه من أموال، وكان حقيقة 'بخيلا' عندما يتعلق الأمر بالمال. 

قبل وفاته ، قال لزوجته... عندما أموت، أريد منك أن تأخذين كل أموالي وتضعيها في النعش معي. وأود أن أخذ أموالي إلى الآخرة معي '. 

وحصل على وعد من زوجته بذلك من قلبها أنه عندما يتوفى، فإنها ستضع كل الأموال في النعش معه. 

عند وفاته. كان ملقى في النعش، وزوجته كانت تجلس هناك والجميع يرتدون ملابس سوداء، وصديقتها كانت جالسه إلى جوارها. عندما انتهى الحفل، وقبل الاستعداد لإغلاق النعش، قالت الزوجة، 

'انتظر لحظة.. 

إنها علبة معدنية صغيرة معها وضعتها في النعش. ثم أغلق النعش بانخفاض ورحل بعيدا. ثم قالت صديقتها، 

يا بنت، وأنا أعلم أنك ليست مغفلة لوضع كل المال مع زوجك. 

ردت الزوجة المخلصة ، 'اسمعي ، أنا متدينة ولا يمكن أن أعود في كلمتي. وعدته أني سأضع هذه الأموال في النعش معه. 


هل تقصدين انك وضعتي الأموال في نعش معه!؟!؟!؟' 


أنا متأكدة من ما فعلت، تقول الزوجة. 'حصلت على كل شيء، وضعته في حسابي، وكتبت له شيك.... إذا كان يستطيع صرفة، يمكن أن ينفقه. 


القصه الثالثه
جاءت آمرأه الى مجلس لتجمع التجار الذين يأتون من كل مكان لوضع وتسويق بضائعهم وهي استراحة لهم . 
فأشارت بيدها فقام أحدهم إليها ولما قرب منها قال : خيراً إن شاء الله. 
قالت : أريد خدمة والذي يخدمني سأعطيه عشرين دينار. 
قال : ماهي نوع الخدمة؟ 
قالت : زوجي ذهب إلى الجهاد منذ عشر سنوات ولم يرجع ولم يأتي خبر عنه. 
قال : الله يرجعه بالسلامة إن شاء الله. 
قالت : أريد أحد يذهب إلى القاضي ويقول أنا زوجها ثم يطلقني فإنني أريد أن أعيش مثل النساء الأخريات . 
قال : سأذهب معك . 
ولما ذهبوا إلى القاضي ووقفوا أمامه . 
قالت المرأة : ياحضرة القاضي هذا زوجي الغائب عني منذ عشر سنوات والآن يريد أن يطلقني.
فقال القاضي : هل أنت زوجها ؟ 
قال الرجل: نعم. 
القاضي : أتريد أن تطلقها؟ 
الرجل : نعم. 
القاضي للمرأة: وهل أنتِ راضية بالطلاق؟ 
المرأة : نعم ياحضرة القاضي. 
القاضي للرجل : إذن طلقها . 
الرجل : هي طالق . 
المرأة : ياحضرة القاضي رجل غاب عني عشر سنوات ولم ينفق علي ولم يهتم بي ؛ أريد نفقة عشر سنوات ونفقة الطلاق. 
القاضي للرجل : لماذا تركتها ولم تنفق عليها ؟ 
الرجل : يحدث نفسه لقد أوقعتني بمشكلة 
ثم قال للقاضي : كنت مشغولا ولا أستطيع الوصول إليها. 
القاضي : إدفع لها ألفي ديناراً نفقة. 
الرجل : يحدث نفسه لو أنكرت لجلدوني وسجنوني ولكن أمري لله ؛ سأدفع ياحضرة القاضي. 
ثم انصرفوا وأخذت المرأة الألفي دينار وأعطته 20 ديناراً الرجل.

القصه الرابعه(اطرف قصه فيهم)
شاجرت زوج مع زوجته وحلف أن يطلقها، ولأن بيت أهلها كان في مدينة أخرى طلبت منه أن يوصلها قبل أن يطلقها إليهم، ركب السيارة وأصرت أن تركب إلى جانبه لكنها لم تتفوه بحرف طوال الطريق، الزوج كان مخنوق وقاد السيارة بسرعة جنونية، وفجأه شاهد دراجة شرطي تتبعهم،أوقف الزوج سيارته، إقترب الشرطي وسأل الزوج ما المشكلة؟
الشرطي : أنت مسرع فوق 80 وهذا الطريق سرعته لا تتعدى 80 لهذا سأعطيك مخالفة.
الزوج: أنا تعديت 60 بقليل فقط .
قالت له زوجته : لا غير صحيح أنت كنت تقود بسرعة 160، رمى الزوج زوجته بنظرة حانقة. 
تفحص الشرطي السيارة وقال مخالفة أخرى الضوء الخلفي خربان الزوج : خربان؟! لم أكن أعلم؟ قالت زوجته: بل كنت تعلم منذ اكثر من شهر ولكنك لم تبدله.ورمقها زوجها بنظرة غضب اخرى . وتابع الشرطي كلامه: مخالفة ثالثة لعدم ربطك لحزام الامان.
الزوج: انا فككته الآن عندما أوقفت السيارة.
الزوجة مخاطبة زوجها : لا هذا غير صحيح انت لم تربطه منذ عرفتك.هنا لم يتمالك الزوج نفسه وصرخ الا تصمتين أبداً
سأل الشرطي الزوجة : هل هو يصرخ عليك دائما؟
الزوجه: لا فقط عندما يكون سكراناً.
الزوج : لا تصدقها.
الزوجة: لقد شرب زجاجة الخمر التي وجدها في السيارة بعدما سرقها.
الشرطي والسيارة مسروقة أيضاً مخالفة أخرى
الزوج لا تجعليني أطلقك الآن .
الشرطي للزوجه : هل هو يهددك دائماً بالطلاق ؟!
الزوجه ليتزوجني أولا وبعدها فليهددني بالطلاق 
فماكان من الزوج الا ان اغمي عليه

المصدر: منتديات كــــــــونى يكن - من قسم: القـصـص القصيرة

...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>

جلس عجوز حكيم على ضفة النهر ليتأمل في الجمال المحيط به 

لمح عقربا وقع في الماء وأخذ يتخبط محاولا أن ينقذ نفسه من الغرق 

قرر الرجل أن ينقذه 
......
مدّ له يده فلسعه العقرب 

سحب الرجل يده صارخا من شدّة الألم 

ولكن لم تمض سوى دقيقة واحدة حتى مدّ يده ثانية لينقذه 

فلسعه العقرب فسحب يده مرة أخرى صارخ...ا من شدة الألم 

وبعد ...دقيقة راح يحاول للمرة الثالثة

وكان على مقربة منه يجلس رجل آخر ويراقب ما يحدث 

فصرخ الرجل أيها الحكيم الم تتعظ من المرة الأولى ولا من المرة الثانية وها أنت تحاول إنقاذه للمرة الثالثة!!0

فلم يأبه الحكيم لتوبيخ الرجل 

وظل يحاول حتى نجح في إنقاذ العقرب 

ثم مشى باتجاه ذلك الرجل 

وربت على كتفه قائلا : يا بني من طبع هذا العقرب أن "يلسع" ومن طبعي أن "أحـــــــب"

فلماذا تريدني أن أسمح لطبعه أن يتغلب على طبعي؟


المصدر: منتديات كــــــــونى يكن 

...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


فنفس الساعة وفنفس اليوم كنت ساعتها فلاحظة ذهول .,., شفت قدامى الحياه ب 100 لون والصورة باهته والكلام مش مفهوم .,., حسيت انى بحلم وانا لسه ماصحتش من النوم .,., واتاريه كانت حقيقه وطلعت فالاخر مخدوع .,., اتصدمت فحب حياتى اللى كنت عايش له على طول .,., بعتتلى صورتى وورقه فيها سامحنى لو كنت ظلمتك فيوم .,., طب لازمته اية كل الوعود والحب والرومانسيه والكلام المعسول .,., كنتى بتودعينى ولا خايفه من اللوم .,., طب ازاى حبتينى وبعدتى عنى من غير ما افهم الموضوع .,., وانا سامحتك على كل لاحظة انا عشت فيها مخدوع 

♥ ♥ كلـــمات Roaa ♥ ♥
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



احساس مخيف
انى اكون على طول شايفك
وانت اصلا مش شايفنى

احساس مخيف 
انى اتمنى اسمع كلمه بحبك
وبدل ما اسمعها تبعدنى عنك 

احساس بيقتلنى 
لما حبيبى اللى منى 
مش معايا ومش فاهمنى

احساس بيعذبنى 
اكون محتاجله وهو مش فباله
ومستنى انى اروح اقولهاله

احساس مخيف 
لما اشتاق اليه وقوله انه واحشنى
اندم مليون مره انها خرجتى منى

احساس مخيف 
لما احس وانا معاه بالوحده
وكانى كنت عايشه فى غربه 

احساس مخيف

♥ ♥ كلمــــاتـــى Roaa ♥ ♥
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


سؤال وتجاوب عـلــيـــــه 
عــمــلــت كـــده لــيــــه
وايه فاضل فيك مجرحش
قلبى وجرحــــت فــيـــه

عـــمـــلــت انــا ايـــــــــــه 
وليه حبى ليك ميستهلش
دى طيبه فى الزمن ده عيبه 
وانا غلطتى انى مبتعلمش

عشت معاك مأمنه وفكراك
معايا ملاك مبيغلطـــــــش
طلعت زى غيرك كل تفكير
تيجى على اللى مبيخونش

تعبت افهمك ان اللى يجى عليه 
هيعيش حياته وهو مابيكسبش 
فـضـلــت تـمـثــل عـــلــــيـــــــــه 
انــــك بــــرئ ومـــابـتـظلمــــــش 

استحملت ظلمك فــيــــه 
وقولت انى مابستحملش 
بكلمه جرحت قــلــبــــــى 
وطلعت انى مابفهمــــش 

كــنـــت بـــصـدق كـلامـــــــــــك 
وطلعت فالاخر ماتتأمـــــنـــــش 
ياريتنى صدقت احساســـــــى
وبعدت قلبى عشان مايتألمش 

(كلمات / Roaa & Khalid ) 
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


مش كل اللى يحبك تسميه حبيب
ولا كل اللى يقف جنبك يبقا صديق
بكره هتعرف ان الدنيا مش كلها حب
وان مافيش احسن من وجود الصدق

زمان كنا عايشين فى حب وامان
كان الخير مالى بيوتنا فى كل مكان
كنت عايش وانت مبسوط وفرحان
لكن دلوقتى مابقاش فى غير الاحزان

وبقينا بنمشى عكس المشوار
والكل يهمه مصلحته ومش مهم يختار
مابقناش بنعرف نميز مابين الجزر والخيار 
وطبعا عارفين امتى بنتجبر وامتى بنحتار

♥ ♥ كلـــمات Roaa ♥ ♥
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



ازاى انساك ... وانت عايش جوايا
عارفه انى هستناك .... مع انك مش قابل هوايا
حاولت اكون معاك .... بس انت رافض راضيا 
طب قولى اعملك ايه .... عشان تحس بحبى

عمرى مابكيت عينيك .... وانت جنبى ويايا
سبتنى وياريتك .... ماسبت قلبك معايا
وياترى راضى قلبك .... انه مايحسش بيا
وليه خلتنى احبك .... مادام هتبعد من البدايه 

طلعت زاى غيرك .... فدمك الخيانه
تعلق الكل بيك .... وتهرب قبل النهايه
قولى كسبت ايه .... من اللى عملته 
دا انا وثقت فيك .... وفكرتك قلبى وداويا

ياريتنى ماسلمت ليك .... ولا على قلبى امانتك
بداعى ربنا يهديك .... ويبعدنى عن ظلم قلبك 
اوعى تفكر ترجع .... لانى صعب ارجعلك
صعب انى اصدق .... من تانى كذبك 

♥ ♥ كلـــمات Roaa ♥ ♥
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


قولتلك سبنى فى حالى 
سبنى اعيش مع ذكرياتى
قلبك مابقاش عشانى

رجعلى ليه بعد اللى كان
جاى ليه تفكرنى بزمان
ايوه مش نسيت الحب والحنان
وانى كنت عايشه معاك فى امان

بس انت روحت خلاص لغيرى
حتى قلبك مابقاش فيه مكانى
راجع ليه عشان تبكى عينى 

ولا تقسى عليا من تانى 
روح عيش حياتك بعيد عنى
واياك تفكر تقرب منى

دا اللى شوفته معاك عذبنى 
وكلامك معايا بيجرحنى 
ماكفايه اوى انك ظالمنى 

رجعلى ليه بعد اللى كان
جاى ليه تفكرنى بزمان
ايوه مش نسيت الحب والحنان
وانى كنت عايشه معاك فى امان

♥ ♥ كلـــمات Roaa ♥ ♥ 


...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


مش كل حلم بنحلمه بيتحقق 
ولا كل كلمه بتتقال بتتصدق 
ولا كل الناس بقيت عندها اخلاق

اصحى وفوق وسيبك من الاحلام
الحلم مش بيتحق غير فى المنام 
خليك فى ارض الواقع واصبر على الايام 

متدخلش فى الزحامه وخليك فى الروقان
الدنيا اكيد فيها ناس كويسين زاى زمان
متأخدكش المظاهر الاهم اللى جواه الانسان

متقولش دا كلام اغانى وكبر دماغك يامان
لو قعدت مع نفسك هتقول اكتر من كدا كمان
خد منى اخر كلمه اكيد هتلاقى فطريقك بر الامان

♥ ♥ كلـــمات Roaa ♥ ♥
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



فرحت عشان خلاص بقا ليا حبيب
فكرتك هتكون ليا اقرب من الصديق
قولت هعيش معاك اجمل قصة حب
بس ياخساره انتهى زمن الحق 

اه لو تعرف قد ايه مشتاقه ليك
مشتاقه لكلامك ولحضن عينيك
غصب عنى بغير عليك 
من نفسى من اللى حواليك

حاولت ادارى الغيره جوايا
واكتم فى قلبى واقول هيفهم عليا
لكن مقدرتش استحمل الغيره ديا
كان نفسى تحس باللى فيا 

لكن انت ما استحملتنيش ثانيه
وعلى طول بتجيب اللوم عليه
قولت ابعد يمكن انسى اللى بيه
لكن صورتك على طول شايفها عينيه

♥ ♥ كلـــمات Roaa ♥ ♥ 
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



غصب عنى بعدت عنك 
لاقيت نفسى بهرب منك
حاولت ابعد عشان بحبك
خفت اظلم فيوم قلبك

بس استحاله انى انساك
ولا انسى ذكرياتى معاك
دا انا لسه ياعمرى بهواك
وهعيش واموت بحلم بلؤاك

غصب عنى ياحته منى 
لازم تعيش بعيد عنى
حتى لو بعدك دا هيتعبنى
وجودى جنبك هيعذبك ويعذبنى

مش بخطرك ولا كان بخطرى 
دا النصيب هو اللى حرمنى
انى اتحرم من وجودك جنبى 
واتمنى فيوم انك تسامحنى 

♥ ♥ كلـــمات Roaa ♥ ♥
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



من الاول قولتلك اياك تجرحنى
فهمتك ان الجرح منك هيعذبنى
امنتك على حبى وعمرى وقلبى 

خبيتك جواه وانت بايدك دابحنى 
عارفه انه غصب عنك وانك حبابنى
بس بغيرتك دى انت بتظلمنى 

كان نفسى تبطل اللى بيضايقنى
لكن انت كنت بتصمم تزعلنى
عارفه انك من جواك زعلان منى

عشان مشيت وبعدتك عنى
بس دا افضل من انك تخسرنى
لان بعدى عنك هيرحمنى

من ظنك فيا وياريت بتفهمنى 
ولا غيرتك عليا وانت جنبى 
يبقا البعد احسن ياللى تعابنى

♥ ♥ كلـــمات Roaa ♥ ♥
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


كنت فى ايدى وملكى
واغلى من نفسى عندى
حبك كان ساكن قلبى
وبايدك بعتنى من غير ماتبكى

ندمان دلوقتى ليه
وراجع من تانى عشان ايه
مش بعت قلبى جنيت عليه
خلاص بقا كفايه عليك كده

مبقتش حمل جراح
مش بفكر فى اللى راح
وصدقنى فى بعدك هرتاح 
ابعد عنى وكفايه جروح 

مش هثق فيك على طول
دا انا معاك ماشوفتش غير ذلول
كل يوم اهانه ومستنى منى القبول
دا انا سكت كتير وخلاص انا هقول

مش حقبل اكون لك
وافضل من تانى جمبك
صدقنى مش هعرف امنلك
دا راحتى شوفتها فبعدك

يارب تعجبكم 

♥ ♥ كلـــمات Roaa & Abeer ♥ ♥
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



ملكش فالعشق ياقلبى ولا دا من نصيبك 
ليه تتعب نفسك ياقلبى وتقول للناس انه حبيبك 
ولا انت غاوى ياقلبى تتعب نفسك مع اللى بيبعك

سهل على الانسان يخبى حبه وعشقه لغيره
بس الصعب انك تدارى عينيك عنه وهو ولا على باله
ياترى هفضل اكتم حبى احسن ما انجرح تانى منه

♥ ♥ كلـــمات Roaa ♥ ♥ 


...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


مضطره اجى على نفسى واقول الحقيقه 
مش يمكن انت تحس وتفهمنى فى دقيقه
ايوه عارفه انك لما تعرف هتنهى الحكايه 
مع انك انت من الاول مكنتش فيوم معايه

ماهو لو انت بتحبنى كنت هتحس باللى فيا
مكنتش تستنا انى اجى واقولك خاف عليا
ماهو اللى يحب حد مش بيقبل ليه الأزيه
تعبت قلبى معاك واستنيتك ترحمنى شويا

بس انا لازم اقولك كل اللى بتدريه عينيا
مش هنكر انى حبيبتك وكنت الدنيا ديا
قسوتك خلتنى اعرف انك مش بتحس بيا
لكن مضطره اقولك انك مش هتبقا ليا

يــــــــــــــارب تــــعــــجـــــــــبــــكــــــــم

♥ ♥ كلـــمات Roaa ♥ ♥ 
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


الحمدالله ادينا عايشين
ساعات زعلانين وساعات عاشقنين 
بنسهر نعد النجوم واحنا دايبين 
فى ليل فرحان وساعات حزين 

بنضحك كتير وياريتنا مبسوطين
ولما بنزعل بنحاول ندارى اننا مخنوقين
فى عينيا دموعنا وبنضحك وفرحانين 
والحمدالله ادينا عايشين 

يارب تعجبكم 

♥ ♥ بقلم / Roaa ♥ ♥
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


هل يوجد فى قلبك مكان لى 
للاسف لم تحاول ان تجاوبنى
تمنيت ان تكون بجانب قلبى 

وان تحس بقلبى وحبى 
ولكن قلبك يعشق غيرى 
ولهذا لم تكن فى يوما لى 

ولكن حبى سيظل اليك 
مهما طال المسافات فى بعدك
فلن اقبل بحب سواك 

وهذا ليست انانيه منى 
ولكن لم اقبل بغيرك يسكن روحى
فنظرة عينيك تشفى لى جروحى 

سوف انتظر روئيتك من تانى 
وانتظر ان تكون فى يوما من نصيبى
لانك سوف تبقا لى دائما حبيبى

يـــــــــــارب تـعـجـبـكـــم 

♥♥ كلمــــــاتـــــى Roaa ♥♥
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


ربنا معاك ياحبيبى
ياللى كنت فى يوم نصيبى
هبارك ليك وأهنى

وفى فرحك هاجى اغنى
وهفرح والدمع فى عينى
بس حزنى اكبر من دمعى

مش هزعل انك هتسبنى
ماهو قلبك مش عايزنى
بس هفرحلك من قلبى

وحتى لو كنت لغيرى
هفضل احبك طول سنينى
ما انت واخد كل تفكيرى

مبرووك ياللى كنت حبيبى

♥ ♥ كلمـــــاتــــى Roaa ♥ ♥
...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>


معقول فى كدا ياناس فالدنيا 
ازاى حبيبى ميسألش عليا
يعدى باليوم والاتنين ولا يفكر فيا 
يعنى لو جرالى حاجه مش هيحس بيا

امال ايه لازمته الحب والحنيه 
مانخلينا اصحاب وننسى الحكايه ديه
واهو ترتاح شويه من المسئوليه
لا ومش عجبك وتقولى دى حريه 

حريه ايه اللى تعلقنى بيك سنين 
ولما تفكر تكلمنى بيكون كل فين وفين
فين حبك وحنانك بتاع زمان 
كله اتبخر وبقا فى خبر كان

الله يرحم ايامنا الحلوه
ايام ماكنت بشوفك بعينيه
كانت السعاده باينه عليه
بس بجفاك نستنى حبك ليه

يارب تعجبكم 


♥ ♥ كلمـــــاتــــى Roaa ♥ ♥

...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



بتمنى انى مش اشوافك تانى بتمنى
وانسى فى بعدك كل اهاتى واتهنى 
ازاى هرجع للى خدعنى وبكانى 
دا انت بقيت كل وجعى واحزانى

ابعد وسبنى اعيش لكيانى 
ابنى حياتى وتبقا انت وحدانى 
هتعرف قيمة قلبى يا انانى 
وهتندم وهترجع تبكى وتترجانى 

ياااااااااااارب تعجبكم 

♥ ♥ كلمـــــاتــــى Roaa ♥ ♥

...تابع القراءة

| 0 التعليقات ]

>



الحلقة (23)

اتصل احمد بهبه عشان يطمن عليها 

احمد : ازيك ياقمر عامله ايه 
هبه : انا بخير الحمدالله وانت عامل ايه 
احمد : انا بخير الحمدالله انتى ليه مش بتسالى ولا لازم انا اللى اسال
هبه : والله ابدا انا كنت هتصل بيك اصلا عشان كنت هقولك على موضوع حصل 
احمد * ايه رجعتى لهشام ولا ايه 
احمد : اتفضلى قولى خير
هبه : انا اتقريت فاتحتى الجمعه اللى فاتت 
اتصدم احمد ومن صدمته معرفش يرد يقول ايه 
هبه : الو احمد انت معايا 
احمد : اه معاكى رجعتى لهشام يعنى 
هبه : لا مش هشام 
احمد* كمان مش هشام 
احمد : امال مين 
هبه : واحد اسمه ماجد ابن صاحب بابا ونعرفهم من زمان
احمد : اه طب كويس الف مبروك ياهبه وربنا يوفقك معاه 
هبه : الله يبارك فيك يا احمد عقبالك 
احمد : فحياتك ان شاء الله انا هتصل بعمى اقوله مبرووك
هبه : ماشى يا احمد 
احمد : الخطوبه امتى ان شاء الله
هبه : قبل الدراسه باسبوعين 
احمد : مبروووك وربنا يسعدك 
هبه : ربنا يخليك يا احمد 
احمد : سلام ياقمر
هبه : سلام يا احمد 

بعد انتهاء المكالمه احمد اضايق كتير لانه فكر ان هبه حست بمشاعره ناحيتها وفنفس الوقت عشان لتانى مره هبه تضيع من ايده ومن صدمته وحزنه على ضياع هبه من ايده ولا بيكلم هبه ولا منه ولا سماح 

وبعد 5 ايام من خطوبه هبه يتصل هشام بسماح 

هشام : ازيك ياسمسمه 
سماح : الحمدالله وانت ازيك
هشام : انا بخير ياقمر عامله ايه
سماح : الحمدالله ايه سر اتصلك بيا بتسال على هبه صح
هشام : لا والله انا بتصل اطمن عليكى انتى والله
سماح : تطمن عليا ؟ من امتى دا بقا ان شاء الله
هشام : لو اتصالى بيكى بيضايقك انا مش هتصل تانى اسف ياسماح
سماح : لا عادى ياهشام بس مستغرابه بس انك متصل تسال عليا 
هشام : والله دى الحقيقه بتعملى ايه بقا فالصيف 
سماح : ولا حاجه قاعده اهو مستنيا الفرج 
هشام : ومش هنفرح بيكى بقا 
سماح : لا انا بفرح للناس كلها بس انا لا ههههههه
هشام : ليه يعنى عايزه تفهمينى انك عمرك ماحبيتى ولا ارتبطتى 
سماح : والله انا ولا حبيبت ولا ارتبطت قبل كدا
هشام : ان شاء الله تحبى وترتبطى وتتجوزى كمان 
سماح : يارب يسمع منك ربنا 
هشام : ابقى اتصلى ولا اقولك رنى وانا هتصل بطلى بخل 
سماح : ههههههههههههههه ان شاء الله 
هشام : خلى بالك من نفسك سلام
سماح : حاضر سلام

بعد ماقفلت سماح مع ههشام استغربت من اتصال هشام بيها وفنفس الوقت مبسوطه عشان فى حد اهتم بيها وراحت لهبه تحكيلها اللى حصل 

سماح : هبه هشام اتصل بيا
هبه : ليه تانى 
سماح : قال ايه بيطمن عليا تخيلى
هبه : بجد ودا من امتى دا
سماح : معرفش والله وسالنى ارتبطت او حبيت قبل كدا وفاخر المكالمه خلى بالك من نفسك وابقى اتصلى 
هبه : هههههههههههههههه قال منفعتش هبه خلينا فسماح بقا
سماح : وانا تحت امره ولا لعبه فايده
هبه : طب نتكلم جد بقا لو طلب انه يرتبط بيكى او يخطبك هتعملى ايه 
سماح : هعمل ايه فايه انتى مجنونه 
هبه : مجنونه ليه مش يمكن على ايدك انتى تغيرى هشام ويكون احسن من الاول مش يمكن بعد اللى حصل معاه فموضوعى اتعلم الادب 
سماح : انتى مجنونه يابنتى افكر فاللى اختى بتحبه بس يابنتى
هبه : على فكره ياسماح انا مكنتش بحب هشام انا بس اتعودت عليه لانى مكنتش بشوف غيره قدامى وماما قالتلى كدا بس انا مصدقتش غير لما وافقت انى اتخطب تانى بعده وكمان دا نصيب ياسماح وماحدش فينا يعرف النصيب فين 
سماح : بس ياهبه انا اصلا مش عايزه يكلمنى انا مش لعبه عشان يكلمنى عشان يغيظك بيا ياهبه وغير كدا انا مش عايزه حب وكدا وانتى عارفه دماغى 
هبه : بصى انتى تغيرى الخط ونشوف بقا هيعمل ايه هشام ساعتها ولو فعلا هو اتغير وداخل جد ومش هيعمل معاكى اللى عمله معايا انا بقولك اهو وافقى وصدقينى انا مش زعلانه بجد 
سماح : صح انا فعلا هغير الخط لانى مش بحب وجع الدماغ

وفعلا سماح غيرت الخط بعدها بيومين 

عدى اسبوعين ومافيش خبر عن احمد وهبه وماجد لسه بيتعرفوا على بعض وبيحاولوا يتعاملوا مع بعض

وفيوم يتصل هشام بهبه 

هشام : السلام عليكم 
هبه : وعليكم السلام ازيك ياهشام 
هشام : الحمدالله بخير انتى عامله ايه
هبه : الحمدالله بخير 
هشام : وعامله ايه مع ماجد
هبه : الحمدالله تمام 
هشام : يارب دايما ويوفقكم مع بعض 
هبه : يارب وعقبالك 
هشام : ربنا يخليكى قوليلى ياهبه هيا سماح غيرت رقمها 
هبه : سماح اه ليه بتسال
هشام : اصلى بقالى اسبوع بتصل بيها والتليفون مقفول 
هبه : وانت كنت بتتصل بيها ليه 
هشام : عادى بطمن عليها 
هبه : بتطمن عليها ولا تعرف اخبارى منها ولا عايز تعلق سماح بيك ياهشام
هشام : لا طبعا واعرف اخبارك منها ليه ما انا اتصل بيكى واعرف اخبارك انا بس كنت عايز اطمن عليها مش اكتر 
هبه : تتطمن عليها , بص ياهشام سماح دى اختى وياريت تخلى بالك من تصرافاتك معاها ومش هقابل ان اى حد يجرحها او يتعبها فاهم ياهشام وانا فاهمه كويس ان انت مهتم بسماح من يوم خطوبتى ومن كلامك معاها وعلى فكره هيا بسببك غيرت الرقم وياريت تفهم ان سماح مش زاى هتصدق اى كلام تقوله ولا هتفكر تثق فيك ياهشام 
هشام : فى ايه ياهبه انا مش وحش اوى كدا اه انا كنت فاشل وبتسلى وبلعب بس مش هفضل على طول كدا مش يمكن اكون اتغيرت فعلا 
هبه : انا مليش دعوه بكل دا انا حبيت افهمك لو حطط سماح فدماغك يبقا لازم تكون قد المسئوليه شويه وتبطل اللى كنت بتعمله وبالنسبه لرقم سماح مش هقدر اديهولك
هشام : ماشى ياهبه بكره اثبتلك انى اتغيرت ومش عايز رقم سماح انا لما احب اطمن عليها هتصل بيكى واطمن منك عليها 
هبه : ان شاء الله وياريت متزعلش من كلامى بس انا معنديش غير سماح ياهشام
هشام : لا مش زعلان انتى عندك حق , وربنا يخليكم لبعض 
هبه : يارب 
هشام : سلام ياهبه وسلميلى على سماح 
هبه : الله يسلمك سلام 

بعد غلق المكالمه فكرت هبه كتير فكلام هشام وحست من كلامه انه اتغير بس جواها شك من ناحيته 
وياترى بقا هبه هتحكى لسماح على مكالمه هشام ولا لا ؟؟؟ 

انتظرونا فالحلقه القادمه 

لمشاهدة الحلقات السابقة اضغط هنا 

( بقلم / Roaa )
...تابع القراءة

تابعنا على الفيس بوك